03 december 2009

Dagens klant-medalj

Dagens klantighets medalj tilldelar jag mig själv idag..!
Det brukar faktiskt vara min syster som stå för det klantiga i den här familjen. Men idag var det jag som tog priset.

För två dagar sedan så lyckades Emma bryta av sin bilnyckel när hon skulle låsa upp sin helt igen-isade bil efter en hel dags arbete. Så hon ringer mej och fnittrar lite hysteriskt och berättar sitt problem. Hennes kväll slutade med att hon fick ta bussen hem, och åka och hämta bilen med reservnyckeln dagen efter.

Min bravad idag hade oxå med bilen att göra.. Jo det var så här:..Jag hade varit ute och gått en promenad med en kompis, sen hade jag varit upp till henne och druckit kaffe..sen när jag skulle åka hem ca 2,5 timme senare, och är på väg mot bilen ser jag till min förskräckelse att jag hade visst glömma stänga bildörren innan vi gick på promenad. Men, men det är väl inte lätt att komma ihåg allt heller tänkte jag..
Så när jag kommer till bilen så kollar jag lite snabbt om det verkar vara nåt som är stulet ur bilen..men jag konstaterar att det verkar lugnt. Sen ska jag lyckas få med mig all packning plus Molly in i bilen..jag slänger in väskan i baksätet, och slänger bilnycklarna på förarsätet..och eftersom dörren redan var öppen så tänkte jag inte på att man måste ju faktiskt låsa upp centrallåset när man låst bilen innan. Så även fast jag hade glömt stänga en bakdörr så hade jag ju kommit ihåg att låsa bilen, vilket betyder att man måste ju låsa upp den oxå.
Men jag sätter in Molly i bilbarnstolen och smackar igen dörren..och i samma sekund som dörren går igen inser jag vad jag gjort.. Jag springer runt bilen och drar i alla dörrar, men konstaterar ganska snabbt att jag har låst in min lilla dotter i bilen. Panik..panik..Vad gör man nu..? Jo jag ringer min kära svägerska Anna som kan fixa allt ;) Hon kastar sig i sin bil samtidigt som hon ringer Nisse på bilverkstaden. Och några minuter senare är både Anna, Nisse och en till mekaniker på plats för att försöka bryta sig in i min bil..samtidigt som Molly börjar få panik och gråter hysteriskt. Men jag håller mig förvånansvärt lugn, för jag känner att hjälpen är ju på plats iaf..och dom hade tagit med sig hammaren om det skulle bli allt för mycket panik.
Men efter typ en halvtimme så lyckas dom fiska upp bilnycklarna med en lång ståltråd och samtidigt som dom bänder ut dörren med en kofot så fiskar dom ut nycklarna och bildörren är öppen =)
Vid den tiden har Molly somnat iaf..hon insåg nog efter en kvart av skrikande att det var bara att ge upp för det skulle nog dra ut på tiden att få upp den där rackarns dörren..

Men, men slutet gott allting gott =)

3 kommentarer:

  1. Usch stackars Molly och stackars dig som stod där utanför och inte kunde göra nåt.....paniksituation.

    Tur att det löste sig

    Inget konstigt med öppna dörrar för din del va? Minns när jag kom till er och ingen var hemma men det var bara att gå in altanvägen för där stod dörren vidöppen.....tur att ni bor där ni bor.

    SvaraRadera
  2. Har skickat mail till dig och ett till Magnus för jag visste inte om du läser mail...

    SvaraRadera
  3. fy så hemskt. Lyckades göra lika när Benny var valp, fick panik jag med. Fick springa till preem och ringa efter manne. Inte hälften så hemskt som att det händer med ett barn. Men då hade jag inget barn och benny var min lilla bebis så jag fick nog mycket panik :-)

    SvaraRadera