28 februari 2010

Veckans matlista

Matlista v.9
Måndag: Kyckling med ris och currysås
Tisdag: Köttfärsbiff med potatis
Onsdag: Fiskpinnar, Lax och hemmagjord potatismos
Torsdag: Hamburgare med bröd
Fredag: Ryggbiff med friterad klyftpotatis och bea

Läsa recept har blivit min nya hobby.. Började med det när jag gick på min diet. Då var jag så grymt hungrig, och längtade efter god mat med potatis, pasta, ris och sås.. Så läsa recept var det närmaste god mat jag kunde komma just då.

Jag vill bli en sån där mamma som är duktig på att laga mat, och alltid har nybakade bullar hemma.. =)

Laga mat är ju faktiskt roligt..måste bara öva lite på att variera kosten lite.. För den här veckans matlista ser väl ut som vår matlista brukar göra varje vecka.. Ingen avancerad matlagning där inte..

Nu ska jag ut i köket och städa skafferiet och kylskåpet..så man kan blir lite inspirerad att laga mat iaf

Matlista v.10
Måndag: Ugnstekt falukorv med hemmagjord potatismos
Tisdag: Bandspagetti med pastasås
Onsdag: Kycklinggratäng med fullkornspasta
Torsdag: Våfflor
Fredag: Tacopiroger

8 kommentarer:

  1. Tacopiroger - det lät gott.

    Delar du med dig av receptet? Vore tacksam.

    SvaraRadera
  2. jag har faktiskt aldrig gjort tacopiroger. men jag delar gärna med mig av receptet om dom blir goda.. =)

    SvaraRadera
  3. Snokar omkring =) Gott allt lät =) Får man fråga vilken diet du gick på å hur resultatet blev, hur lång tid osv? Nyfiken. Har kvar några mammakilon fr min andra graviditet å NU ska dom bort Mvh //Therese

    SvaraRadera
  4. Therese: Jo jag åt efter en riktig tråk-diet.. Fick äta kött, grönsaker och frukt. Så jag åt nästan bara kyckling och grönsaker i 4 veckor + träning på gym minst 2 ggr/vecka.
    Tråkigt och jobbigt..men det gav resultat..-7kg =) Så då var det ju värt det =)

    Vet inte hur länge du har läst min blogg..men jag la ut före och efter bilder här på bloggen för ett tag sedan. Och jag är faktiskt ganska stolt..för det syns ju skillnad iaf..=)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Va duktig du är Anna... Hur går de för maken o äta all den där "konstiga" maten.. =) Har du omvänt han? Eller ska han kanske leva på ostkrokar? Hi hi..

    SvaraRadera
  6. Öh du det där med kycklinggratäng låter oxå gott... recept hitåt

    SvaraRadera
  7. faster: nu har jag gjort kyckling och pasta gratängen. Blev riktigt god faktiskt =)

    Jag kokade fullkorns pasta, och tömde dom i en gratängform så den blev täckt till hälften.
    Sen skar jag 3 kycklingfiléer i mindre bitar och stekte dom med salt, peppar och curry.
    Sen blandade jag i en burk minimajs, 1 röd paprika och ca 3 dl creamefraiche, och kokade ihop det lite.
    Sen tömde jag kycklingröran över pastan och strödde över ost, och in i ugnen tills osten fick lite färg och det började bubbla lite i gratängen. Klart =)
    Lätt och gott =)

    SvaraRadera
  8. låter smarrigt - jag ska prova nån dag.

    tackar

    SvaraRadera